top of page

לבנים

לבנה היא יחידת תכנות עצמאי עם שם משלה. בכל פעם כשאני רוצה להפעיל את קטע הקוד שלה אני קורא לה. כאשר יוצרים לבנה מופיעה פקודה הנושאת את שמע. בעזרת הפקודה הזאת קוראים ללבנה, ומפעילים את הפקודות שלה. הלבנה נועדה לחסוך כתיבת פקודות חוזרת, וכתיבת תוכנה, שהיא ברורה יותר ונגישה יותר. הדרך הטובה ביותר להבין לבנה זה דרך דוגמה.

דמות הולכת

הסתכלו על התסריט משמאל. התסריט גורם לדמות החתול ללכת לארבעה כיוונים. כאשר אחד החיצים נלחת החתול פונה לכיוון המתאים, זז ומחליף תלבושות להפעלת הנפשת ההליכה שלו. קל לראות, שהפקודות "פנה לכיוון", "זוז", "החלף תלבודת" ו"חכה" חוזרות על עצמן. הלבנה תחסוך לנו כתיבת פקודות החוזרות על עצמן כמו הדוגמה מימין. בכל פעם,

שהמחשב יתקל בפקודה "הולך" הוא עובר ללבנה "הולך", מבצע את הפקודות שבה, וחוזר לתסריט כדי להמשיך את הפקודה הבאה. קל לראות, שהתסריט עכשיו קצר יותר וברור יותר.

שליחת נתונים

אפשר לשפר את הלבנה שלנו. את הפקודה "כיוון" השארנו בתנאים כי כל חץ מפנה את החתול לכיוון אחר. אנחנו יכולים להעביר את הפקודה ללבנה "הולך", ולשלוח ללבנה את ערך הכיוון הרצוי.

לחצו על פקודת הלבנה "הולך", ובחרו "עריכה". לחצו על "אפשרויות". קליק על "המלבן שמימין ל"הוסף קלט מספר", מופיעה עיגול מימין בתוכו כתוב "number 1" . שנו את שמו ל"כיוון" ולחצו "אישור". עכשיו הפקודה נראית כך:

יצירת לבנה

התהליך פשוט. קליק על "צור לבנה", נתינת שם מתאים ללבנה, ואישור. כאמור, מופיעה לבנה באיזור הפקודות אליה מצרפים פקודות, ומופיעה פקודה הנושאת את שם הלבנה המאפשרת הפעלת הלבנה

הוסיפו את הפקודה "כיוון" לתחילת הלבנה "הולך, הכינסו את הערך "כיוון" הסגול לתוכה - כך הפקודה תשתמש

בערך הנשלח אליה!. עכשיו אפשר לזרוק את הפקודה "כיוון ובמקומה בכל פקודות "הולך" להכניס את ערך הכיוון הנכון.  כמה התסריט עכשיו פשוט, ברור ונוח! זה כוחה של הלבנה!

התנהגות

הסיבה השנייה לשימוש בלבנים, היא היכולת ליצור התנהגויות לדמות שלנו. כאששר אנחנו מתכנתים עם לבנים אנחנו קודם כל חושבים "איך הדמות שלנו מתנהגת?", יוצרים לבנה לכל התנהגות, ורק אחר-כך כותבים תסריט הקובע מתי כל לבנה פועלת.

תסריט "חתול הולך"

תסריט "חתול הולך" עם לבנה רגילה

תסריט "חתול הולך" עם הנתון "כיוון

דמות מדברת

הייתי רוצה דמות שמדברת. דמות שמסבירה דברים. רואים לה רק ראש וכתפיים, והיא מדברת. הייתי רוצה שהיא תאמר דברים שמחים כמו "יופי! הצלחתם!", דברים עצובים כמו "לא נכון, נסו שנית" וגם לשאול שאלות. צעד ראשון יהיה ליצור תלבודות מתאימות. לעבודה עם תלבושות קראו את הפרק הבא "עיצוב". את התלבושות הבאות יצרתי בפאור-פוינט, אפשר להוריד אותם כאן כקובץ ZIP.

הלבנה "מדברת" צריכה היא צריכה לקלוט את המשפט שהילדה צריכה להגיד, היא צריכה להחליף תלבושות, כך שהפה יראה זז, והחלפת התלבושות צריכה להיעשות בהתאם לאורך המשפט. משפט קצר = מעט זמן, משפט ארוך = הרבה זמן.

ראשית נעלה את התלבושות. את התלבושת הראשונה נעלה כדמות, את שאר התלבושות כתלבושות. (על עבודה עם דמויות ותלבושות ראו "יסודות" - "דמויות")

כך נראת הלבנה - נישלח אליה 3 ערכים. "משפט" ערך מסוג "קלט מחרוזת", "התחלה" מסוג מספר, ו"סוף" מסוג "קלט מספר.

נשתמש בפקודה "אמור" (ללא הגבלת 

זמן), ונכניס עליה את הערך "משפט". כך אנחנו קובעים מהפקודה "מדברת" שמפעילה את הלבנה מה הילדה תגיד. הלולאה משתמשת בחיישן המודד את אורך המשפט. אם למשפט יש 10 תווים (אותיות, מספרים, רווחים וסימנים אחרים) הלולאה תתבצע 10 פעמים, אם ל"משפט" יש 50 תווים - הלולאה תתבצע 50 פעמים. זאת הדרך לוודא שילדה "מדברת" באורך המתאים!

נחליף תלבושות באופן אקראי. הערכים "התחלה" ו"סוף" קובעים אם איזה תלבושות הלבנה תשתמש. העליתי קודם את התלבושות הרגילות, אחר-כך את השמחות, ובסוף את העצובות. לכן אצלי תלבושות 1-5 רגילות, 6-9 שצחות, ו10-13 עצובות. פקודת "חכה" כדי להשהות בין החלפת התלבושות, ואחרי הלולאה מחזירים את הילדה לתלבושת הראשונה, ומוסיפים "אמור" כלום כדי להפסיק את בועת הדיבור. 

בדוגמה לפניכם הילדה אומרת שלושה משפטים לפי התסריט מימין. נסו בעצמכם. גרמו לילדה לדבר!

חלון יצירת הלבנה "מדברת"

הלבנה "מדברת"

תסריט המשתמש בלבנה "מדברת"

מילון התנהגויות

בתכנות מקצועי לבנה נקראת פונקציה או מטודה או שיטה (Function, Method, Procedure) ניסיון של שנים מלמד, שתוכנות משתמשות הרבה פעמים בתסריטים זהים או דומים. תסריט "דמות הולכת" לא שונה בהרבה מתסריט לתסריט. גם לא "דמות קופצת" או "יריית כדור". המסקנה הזאת הביאה שפות תכנות ליצור ספריות של פונקציות (לבנים), שכולם יכולים להשתמש בהן.

 

היכולת לתכנת תלוי היום הרבה בהכרת הספריות, שימוש בהם, והתאמת פונקציות לצרכי התוכנה שלך. גם אתר סקקראץ' צ'יגעון צועד עם הזמן, ומעמיד לרשותכם "מילון התנהגויות" המתאים לצורכים של בניית משחקים. השתמשו במילון הזה לצרכים שלכם. ראו איך יוצרים לבנים להתנהגויות שונות, ואם יש צורך, שנו את הלבנים והתאימו אותן לצרכים שלכם.

 

צרו לעצמכם מילו התנהגויות שלכם! אם יצרתם לבנה מיוחדת וטובה, שיש סיכוי שתרצו להשתמש בה שוב - צלמו אותה ושמרו את התמונה שלה, או צרו פרוייקט של סקראץ השומר את הלבנים.

bottom of page