top of page

עיצוב

עיצוב מוצלח, מגניב, מקורי, מעניין, משעשע עושה את ההבדל בין "סתם משחק" ל"סופר משחק",  ללהיט.  למשחק שכולם משחקים בו, ויש לך המון דוגמאות. לימוד תכנות אפשרי גם בלי עיצוב. אפשר להשתמש בדמויות מוכנות של מאגר הדמויות של סקראץ', או להשתמש בדמויות מוכנות מאתר סקראץ' צ'יגעון, אבל הנה שתי סיבות למה לא לוותר על עיצוב דמויות - 

הראשונה היא, שעיצוב מקורי הופך את המשחק למקורי. כאשר עובדים עם אותה דמות קשה יותר לתת ביטוי למקוריות. הסיבה השנייה, היא שחלק מהילדים שאנחנו מלמדים פשוט לא מתחברים לתכנות, ודווקא בעיצוב הם כן ימצאו את עצמם. לימוד עיצוב יתן לאותם תלמידים מקום להתבטא, ובהדרכה נכונה, וחיבור בין תלציד או תלמידה שיודעים ואוהבים לתכנת, לבין תלמיד או תלמידה האוהבים לעצב - קיבלנו עבודות מקוריות ועבודת צוות!

תכנות חיצוניות

עיצוב בפאור-פוינט. קליק לכניסה לאתר

יש המון תכנות חיצוניות הנותנות כלים נהדרים לעיצוב. כל תכנה היא שיעור ולימוד בפני עצמו. אני משתמש כמעט אך ורק בפאור-פוינט. תכנה מעולה, יחסית קלה להפעלה, באדיבות מייקרוסופט לכל בתי הספר יש אותה, וברוב המקרים רוב הילדים מגיעים עם ידע כלשהו בהפעלתה. כאשר אני אומר בכיתה שאנ חנו עומדים ללמוד פאור-פוינט הם מתאכזביםץ "אנחנו כבר מכירים" זאת התגובה. אבל חמש דקות אחר-כך הם לא יעזבו את התכנה הזאת במשך שנים. שימוש בפרוא-פוינט כתכנת עיצוב שונה מהותית מהשימוש בה ליצירת מצגות. על כך תוכלו ללמוד באתר נפרד כאן

כאן באתר תמצאו מספר שיעורי וידאו המדגימים עבודה עם פאורפוינט כתכנת עיצוב. למשל עיצוב דמות עיפרון לצייר, עיצוב מכוניות למירוץ מכוניות, או עיצוב ילדה לחידון הפרחים.

שימוש בכלי העיצוב של סקראץ'

דמות שיוצרים בתכנה חיצונית שומרים כתמונת PNG (בפאורפוינט - קליק ימני על הדמות, ובחירה ב"שמור כתמונה". להעלאת דמות שיצרנו בתוכנה חיצונית יש ללחוץ סמליל התקייה ב"דמויות חדשות" 

הערה חשובה: כדי להעלות תלבושות נוספות לאותה דמות - נלך ללשונית "תלבושות. על דמויות ותלבושות תלמדו ב"דמויות" בחלק היסודות של האתר

העלאת דמות לסקראץ'

פקודת "שמירה כתמונה בפאור-פוינט

יצירת דמויות בסקראץ'

קליק על סמליל העפרון יצור לנו דמות חדשה וריקה אותה אנחנו יכולים ליצור בכלי העיצוב של סקראץ'

לפניכם הסבר קצר על כל האפשרויות שסקראץ' מעמידה לרשותנו בעצוב:

כלי עיצוב הוקטורים

מבט על עורך הדמויות של סקראץ'

1.   לחצנים ליצירת תלבושת חדשה

2.   התלבושות של הדמות. התלבושות המסומנת בכחול היא זו אותה אנחנו עורכים. קליק ימני על תלבושת מאפשר לי למחוק

      תלבושת או לשכפל תלבושת

3.   שמות לתלבושת. מאד חשוב להקפיד לתת לכל תלבושת שם מתאים. "עומד", "קופץ", "הולך"

4.   בטל פעולה, והחזר ביטול. לעתים הפעולה לוקחת זמן. לוחצים וכלום לא קורה. כן קורה אבל לאט. סבלנות.

5.   לחצן יבא - להעלאת תמונה מהמחשב לתלבושת, לחצן add להוספת תלבושת מספריית הדמויות של סקראץ'

6.   לחצנים שהופכים דמות אופקית או אנכית

7.   לחצן חשוב שקובע את מרכז הדמות. על מרכז הדמות תלמדו כאן בסעיף נפרד.

8.   כלי הציור מלמעלה למטה - מברשת לציור, יוצר קווים ישרים, יוצר מלבנים (שיפט במקלדת ליצירת ריבוע), יוצר אליפסות (שיפט

      במקלדת ליצירת מעגל), כתיבה (באנגלית בלבד), צובע שטחים, מחק, סימון, סימון שטח בצבע אחיד, שכפול (קליק וסימון מה

      שרוצים  לשכפל)

9.   איזור העבודה

10. קביעת עובי המברשת והקווים. כאשר יוצרים מלבן או אליפסה ניתן לבחור בין צורה מלאה או ריקה.

11. בחירת צבע. ניתן לבחור שניים. להחליף ביניהם ע"י קליק על שני הריבועים. בביעה בממלא השטחים אפשר לבחור צביעה

      מדרגית בין שני הצבעים.

12. הקו האדום מבטא צביעה שקופה. סוג של מחק מצד אחד, מצד שני בעזרת דלי צביעת השטחים אפשר למחק  שטחים גדולים!

13. טפטפת מאפשרת לנו לבחור צבע מאיזור העריכה

14. זום. להתקרב ולהתרחק מאיזור העבודה.

15. ממיר לוקטור. מחליף את לחצני העבודה משמאל לימין. על עבודה עם וקטורים - סעיף נפרד למטה.

ציור פיקסלים וציור וקטורי

פיקסלים הם הריבועים הקטנים המרכיבים תמונת מחשב. כאשר מתקרבים לתמונה כלשהי תמיד בסוף נראה ריבועים קטנים. אלו הם הפיקסלים. רזולוציה היא מספר הפיקסלים בתמונה. ככל שיש יותר פיקסלים כך הרזולוציה גבוהה יותר, איכות התמונה גבוהה יותר אבל מצד שני התמונה תתפוס יותר זכרון. וקטורים הם נוסחאות של מחשב. המחשב מצייר קו או צובע שטח על-ידי חליזובים מתמטיים. לכן כשנתקרב לציור וקטורי לא נראה פקסלים. חישבו על עבודה עם פיקסלים כעל עבודה עם תכנת צייר, ואילו העבודה עם וקטורים דומה יותר לזאת של פאור-פוינט.

כל היתרונות למעט אחד נוטים לטובת עבודה עם וקטורים. כל צורה ניתן לערוך ולערוך מחדש מתי שרוצים. כל צורה ניתן לצבוע שוב מתי שרוצים, ואיכות הדמויות גבוהה יותר.היתרון היחידי של פיקסלים הוא לאלה שאוהבים ויודעים לצייר. היכולת לצייר עם וקטורים מוגבלת.

הכלים העומדים לרשותנו בעבודה עם וקטורים (בתמונה למעלה משמאל מספר 16) - סימון צורה, עריכת צורה, ציור צורה חופשית, ציור קו, ציור מלבן, ציור אליפסה, כתיבה (אנגלית בלבד), צביעת צורה והעתקת צורה. כאשר מסמנים יותר מצורה אחת מופיע עוד כלי לקיבוץ הצורות המסומנות. סימון קבוצה מוסיף כלי לפירוק הקבוצה המסומנת.

הדגמה קצרה לעבודה עם וקטורים.

מרכז הדמות

זהו מרכז הדמות

זאת דוגמה לטובה. המרכז לא במרכז

במ קרה הזה המרכז נמצא במקום סביבו נרצה שהחץ יסתובב

לחצן להזזת מרכז הדמות

כמו שאנחנו כבר יודעים המחשב קובע את מיקומה של דמות באמצעות ערכים על ציר ה-X ועל ציר ה-Y. הערכים האלה הם נקודה על המסך, אבל הדמות שלנו גדולה יותר מנקודה. הדמות תופסת שטח. מרכז הדמות היא הנקודה אליה המחשב מתייחס.

התבוננו משמאל הדוגמה הלא טובה, כאשר מרכז הדמות מימין לדמות. במקרה כזה אם נשלח את הדמות ל 220- על ציר ה-X הדמות "תעלם". מרכז הדמות יהיה בשולי הבמה השמאליים, הדמות עצמה תהיה מחוץ לבמה! זוהי טעות נפוצה מאד של תלמידים.

החשיבות הנוספת של מרכז הדמות, היא שסביב מרכז הדמות הדמות מסתובבת. בדרך כלל נרצה שהדמות תסתובב סביב המרכז, אבל התבוננו בחץ למטה. הייתי רוצה שהחץ יסתובב כמו מחוג של שעון. לכן את מאכז הדמות הזזתי לקצה התחתון של החץ. עכשיו הוא יסתובב כמו מחוג.

הערה טכנית חשובה. לחיצה על לחצן הזזת המרכז נותנת לנו סימן פלוס ענק. כדי להזיז את המרכז יש להקליק במקום המבוקש. הפלוס לא נעלם. כדי לצאת מהכלי יש ללחוץ על כלי אחר.

הזזת מרכז הדמות למרכז בקליק

bottom of page